Het kookboek Het nieuwe Vegalicious van Alice Hart en ik hebben niet zo’n goede start gemaakt. Ik had me laten verleiden door de cover en de ondertitel ‘feelgood-foodbijbel met meer dan 200 heerlijke vegetarische gerechten’, maar al bladerend door het boek werd ik steeds minder enthousiast. Gelukkig is het uiteindelijk helemaal goedgekomen en kook ik nu met plezier uit dit boek. Waarom ik van mening ben veranderd?

Kookboek moet mij verleiden

Een kookboek moet me verleiden. Het allerbelangrijkste is voor mij de vormgeving. En dan met name de fotografie. In kookboeken kijk ik altijd eerst naar de foto’s. Daarna kijk ik pas naar het recept. Maar voordat ik überhaupt weet wat het is, wil ik het al maken. Dat is hoe het bij mij werkt. Het vegakookboek is een dik boek met ruim 300 pagina’s, maar wat mij betreft is de verhouding tussen tekst en foto behoorlijk scheef. Naast de recepten geeft de schrijfster ook informatie over bijvoorbeeld fermenteren of tips om van tofu iets lekkers te maken. Heel interessant allemaal, maar het ontbreken van beeld en de paginalange tekst zonder tussenkoppen maakt dat ik afhaak.

Taart met courgette, ricotta en dille

Einde klaagzang. Koken uit dit kookboek is namelijk echt leuk. Ik had de courgette-ricotta-dilletaart met een deegbodem van spelt en rogge uitgezocht om te gaan maken. Omdat we bij de Landwinkel bieten hadden gekocht werd mijn tweede gerecht uit dit boek de bietensoep met mierikswortel. Maar eerst de taart. Het recept was over het algemeen prima te volgen. Deegje maken, courgette schillen, overige ingrediënten mixen en de oven in. Klink simpel zo, maar toch was ik er wel even mee bezig.

Geen held met deeg

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen held ben met deegjes en ook dit deeg mislukte behoorlijk. Geen soepel deeg, maar kruimeltjesdeeg. Anyway, volgende keer beter want een volgende keer komt er. Het was een leuk gerecht om te maken. Ik had er wel wat tijd voor nodig, maar het resultaat was er uiteindelijk wel naar! Lekkere smaakcombi en echt een gerecht dat je aan je eters voor kunt zetten. Op naar de bietensoep. Een kind kan de was doen, want eigenlijk hoefde ik alleen maar alle ingrediënten (biet, venkel, sjalot en ui) in een schaal te doen, in de oven te zetten en 50 minuten later kon ik verder met de soep. Door op deze manier soep te maken, ‘beleef’ je de groenten echt. Ik genoot van de kleuren en de geuren!

Klein maar fijn en soort van rauw

Het kookboek is ingedeeld in verschillende hoofdstukken: de ochtenden, klein maar fijn, snel, zuinig, gezelschappen, granen, soort van rauw, nagerechten en voorraadkast. Stuk voor stuk met uiteenlopende gerechten, maar ook recepten voor dressings. Ik denk dat ik dit boek nog regelmatig uit de kast zal pakken op het moment dat ik een bepaald ingrediënt in gedachten heb waar ik mee aan de slag wil. Voor mij is het geen kookboek waarmee ik op de bank ga zitten en waar ik ‘s avonds lekker doorheen blader om een recept uit te zoeken. Daarvoor heb ik echt een boek nodig dat vol staat met foto’s.

Het nieuwe Vegalicious, Alice Hart, prijs: 24,99 euro