Nog 101 dagen: meer energie door goede voeding

Voedie Nog 101 dagenEnigszins vermoeid na de duurloop van de avond daarvoor (eigen schuld, had ik maar meer moeten drinken) stapte ik dinsdag mijn bed uit. Ik hoefde niet te werken, maar moest wel om 9.00 uur in Apeldoorn zijn in verband met een kennismakingsgesprek. Naast het afvallen en trainen voor een marathon ben ik namelijk ook nog op zoek naar een baan. Ik werk wel een gedeelte van de week als freelancer, maar ik heb nog wel wat uren in te vullen. Als er een baan momenteel bij mij past, dan is het de baan wel waarvoor ik op gesprek ben geweest. Ik moet alleen nog anderhalve week geduld hebben om te horen of ik naar ronde twee door mag. Spannend! Als ontbijt nam ik kwark met wat aardbeien, blauwe bessen, frambozen, honing en kokosrasp. Samen met een kop koffie een prima ontbijtje.



Lunchen buiten de deur

Eenmaal weer thuis at ik als tussendoortje een zelfgemaakte havermoutkoek. Lunchen deed ik vandaag buiten de deur met een oud-collega. Vaste prik om dan omelet (voor mij dan) te eten. Ik weet niet hoeveel eieren ze hebben gebruikt bij dat restaurant, maar jeetje wat vulde mijn omelet. Het was er eentje met onder meer wortel, venkel en champignons. Ik zat echt tot het avondeten vol. Omdat ik 's avonds zou gaan bootcampen moest ik wel wat eten, maar meer dan een kopje komkommersoep en een smoothie met snijbiet kreeg ik niet naar binnen. Op zich ook niet verkeerd hoor qua hoeveelheid, maar toch een aparte manier van avondeten.

 

Lekker in het zweet jagen

Bootcamp ging weer super! Ik geef eerlijk toe dat ik lang niet alles helemaal meedoe, maar wat ik doe doe ik goed. Het is zo lekker om je op deze manier in het zweet te jagen! Het uur vliegt voorbij. Tijdens deze les moesten we in de Steile Tuin van het Sonsbeekpark de trappen op. Een goede training in het kader van mijn meerjarenplan. Ooit wil ik namelijk de Great Wall Marathon lopen die gaat over de Chinese Muur. Dat betekent 5164 treden. Complete waanzin als je bedenkt dat ik op alles wat afwijkt van vlak en beton een absolute nietsnut bent. Heuvels zijn een beproeving, laat staan 5164 treden, maar toch wil ik het, wil ik het, wil ik het. Ik moet niet teveel naar de foto's kijken op de website van de marathon, want dan zakt de moed me al in de schoenen. Dat wordt trainen! Bootcamp is een wezenlijk onderdeel van mijn voorbereidingen, gevolgd door trailruns. Dat je het weet. Na bootcamp heb ik 700ml water met kokoswater opgedronken en zekerheidshalve nog een WeightCare reep gegeten om toch nog wat voedzaams binnen te krijgen.

 

Voedzaam eten in combinatie met sport

Ik realiseer me dat de laatste tijd de focus in mijn blogs wat meer op bewegen ligt in plaats van op voeding. Omdat ik veel hetzelfde eet en de belangrijkste aspecten al heb benoemd in de afgelopen weken wil ik hiermee niet in herhaling vallen. Wat voor mij heel goed werkt is goed en regelmatig eten. Ik merk echt dat ik daar meer energie van krijg en ook makkelijker 's avonds nog ga sporten. Iedereen die af wil vallen wil ik dan ook echt adviseren om jezelf niet uit te gaan hongeren, maar voedzaam te eten en dit te combineren met beweging. Als je brood, pasta en aardappelen schrapt en meer de focus legt op groente en fruit dan ben je al een heel eind.

 

Tip van de dag: e-nummers

Ooit las ik ergens dat er mensen zijn die gezond leven en geen producten kopen waar meer dan vijf ingrediënten op het etiket staan. Let jij op wat je koopt of gaat het zonder na te denken in je karretje? Waar je ook op moet letten als je gezond wilt eten is de E-nummers. Deze toevoegingen aan voedsel hebben geen enkele voedingswaarde maar zijn alleen toegevoegd om een product meer smaak of kleur te geven of de houdbaarheid te verlengen. Het is ook weer niet zo dat ieder E-nummer schadelijk is, maar het feit dat er kunst- en vliegwerk nodig is om producten langer houdbaar te maken zegt ook wel wat. Wat je eigenlijk een keer moet doen is een een zak snoep, koek of maaltijdsalade kopen en dan eens de E-nummers opzoeken. Ben ik benieuwd wat dit voor informatie op gaat leveren! Om tot slot nog even een voorbeeld te geven. Drink je cola light? Daar zit aspartaam (E951) in. Deze zoetmaker staat erom bekend dat het je intelligentie afbrokkelt en je kortetermijngeheugen aantast. En er wordt gezegd dat het kankerverwekkend is. Niet zo'n fijne gedachte toch? Ik nam altijd cola light, maar dit heeft mij er wel van weerhouden om dit te blijven drinken.

 

Geen update missen? Like dan de pagina van Voedie op Facebook. Met naast aankondigingen van updates ook andere nieuwtjes op het gebied van food.


Lees ook: 
Nog 102 dagen: Bikkelen door de regen
Nog 103 dagen: Tijd voor een lazy sunday

Nog 104 dagen: Let's get started

Nog 105 dagen: Vrijdag weegdag

Nog 106 dagen: De dag voor het tweede weegmoment

Nog 107 dagen: Geen bootcamp maar boostcamp

Nog 108 dagen: Lang leve de weekplanning

Nog 109 dagen: We gooien er een schepje bovenop
Nog 110 dagen: Hardlopen als een malle
Nog 111 dagen: De teugels een beetje laten vieren
Nog 112 dagen: Het eerste weegmoment
Nog 113 dagen: Laatste dag voor de eerste weging
Nog 114 dagen: Een frisse start van de dag
Nog 115 dagen: We pakken de draad weer op
Nog 116 dagen: Bijna helemaal de oude
Nog 117 dagen: Een dag met een vervelend staartje
Nog 118 dagen: Uitdagingen op de camping
Nog 119 dagen: Een goede start gemaakt
Hoe het allemaal begon: Aftrap: nog 120 dagen te gaan