Nog 44 dagen: ik ga niet op de weegschaal staan, echt niet

44 dagen VoedieHet is vrijdag weegdag, maar voor het eerst sinds ik mijn challenge ben begonnen sta ik niet op de weegschaal. Iedereen die mij vanaf het begin heeft gevolgd heeft natuurlijk gemerkt dat er hele grote gaten zijn ontstaan tussen mijn blogs. Ik had enerzijds niet zoveel te vertellen en anderzijds lag mijn focus ook heel ergens anders. Is de challenge mislukt? Nee, dat zeker niet, want er is sowieso 5,4kg af en dat waren wel belangrijke kilo's. Het pafferige is verdwenen en ik zit weer lekkerder in mijn vel. Qua sporten gaat het top! Ik loop drie keer per week hard, zwem en doe aan bootcamp. Niet heel consequent als het gaat om zwemmen en bootcamp, maar dat is omdat het lopen van de marathon mijn topprioriteit is en als ik rust nodig heb dan neem ik dat.


Challenge heeft me een kickstart gegeven

Het hardlopen gaat ontzettend goed. Ik heb mezelf een behoorlijke kickstart gegeven door met de challenge te beginnen. Ik ben wat kilo's kwijtgeraakt, ik ben weer op regelmatige basis gaan lopen en belangrijker nog: ik doe het met heel veel plezier. Inmiddels loop ik op zondagen afstanden van 28 kilometer en dat is niet niks. Het lukt me zonder spierpijn of andere pijntjes. Als je zoveel van je lichaam vraagt dan moet je er ook goede brandstof in stoppen en dat brengt me bij het onderwerp eten. De reden dat ik misschien niet meer afval ligt misschien wel in het feit dat ik niet genoeg eet en daarom neig naar alles wat slecht is.

 

Mijn valkuil in beeld

Alles wat ik doe wil ik goed en vol overgave doen, maar dat is ook gelijk mijn valkuil. Soms moet je toegeven dat iets even niet haalbaar is en dat je net iets teveel ballen hoog aan het houden bent. Om te voorkomen dat je dan gelijk al je goede voornemens overboord gaat gooien is het wellicht verstandiger om een balletje te laten vallen en je te focussen op de andere ballen. Naast de bal 'afvallen' die ik heb laten stuiteren, moet ik misschien nog een bal laten vallen, maar dat is een proces. Wat deze challenge me tot dusver sowieso heeft opgeleverd is een schat aan zelfkennis. Ik zie mijzelf graag als superwoman, maar dat ben ik gewoon niet. Naast afvallen en sporten zijn er andere belangrijke zaken in het leven waar ook aandacht naar uit moet gaan.

 

Een strijdplan voor de laatste 44 dagen

Dus… Tot dusver het terugblikken. Tijd om vooruit te kijken en een strijdplan te gaan maken voor de laatste 44 dagen. Ik heb mezelf weer tot de orde geroepen en heb de afgelopen weken ervaren dat ik me echt veel energieker en beter voel als ik gezond eet en suikers en vetten beperk. Het is geen nieuwe ervaring want dat wist ik natuurlijk allang, maar mijn geheugen is weer even opgefrist. Bij de aftrap van de challenge had ik mezelf een aantal nieuwe regels opgelegd. Voor wie het niet meer helder op het netvlies heeft:


1. Minimaal 2 liter water drinken per dag.
2. Minimaal een uur per dag bewegen.
3. Minimaal 2 stuks fruit per dag.
4. Minimaal 2 ons groente per dag.
5. Alcohol en koffie tot het minimum beperken.
6. Brood, pasta en aardappelen zijn een no go!
7. Een keer per week op de weegschaal. 

Wat betreft het drinken van water blijft het een strijd om dit te doen. Ik zet 's ochtends voor mezelf een pot thee en heb dan een liter weggewerkt, maar 's middags komt de klad er in. Verbeterpuntje. Een uur bewegen per dag haal ik niet altijd (en soms ga ik er ruim overheen), maar ik doe zoveel mogelijk op de fiets en ben wat dat punt betreft niet ontevreden. Het eten van groente en fruit gaat over het algemeen ook goed, evenals het beperken van alcohol. Over koffie gaan we het niet hebben want dat tank ik met sloten tegelijk weg. Brood, pasta en aardappelen eet ik met mate, maar de laatste tijd wel weer 'teveel'. En dan het wegen… Bij de laatste weging was ik 74,5kg. Dat is een mooi startpunt om de draad weer op te pakken. Wellicht heb ik er de afgelopen week weer veel aangevreten, maar dat gaan we volgende week wel zien. Ik wil sowieso onder de 70kg aan de marathon beginnen en dat is een realistisch doel. Voor de rest beloof ik mezelf plechtig om de lat niet te hoog te leggen en het stapje voor stapje te doen. Alle beetjes helpen! Op naar het voltooien van de challenge. Ik heb mijn zwakke momenten gehad en zal niet al mijn doelen halen, maar ik pak de draad weer op.

 

Geen update missen? Like dan de pagina van Voedie op Facebook. Met naast aankondigingen van updates ook andere nieuwtjes op het gebied van food. 


Lees ook: 
Nog 55 dagen: Bijna over de helft van mijn challenge  
Nog 68 dagen: Rennen, rennen, rennen
Nog 69 dagen: Overpeinzingen en mijmeringen
Nog 70 dagen: Is het alweer tijd om te wegen?
Nog 71 dagen: Een dag volgens het boekje
Nog 72 dagen: Ben ik te strang voor mezelf?
Nog 73 dagen: De makkelijke kilo's
Nog 74 dagen: Een rustig begin van de week
Nog 75 dagen: Zondag voor mij geen rustdag
Nog 76 dagen: Verleidingen buitenshuis weerstaan
Nog 77 dagen: Een dag met een zwart randje
Nog 78 dagen: Een dag in het teken van afscheid nemen
Nog 79 dagen: Waterbootcampseizoen begint weer
Nog 80 dagen: Het begint op te vallen dat ik afval
Nog 81 dagen: Even bijkomen na een weekend werken
Nog 82 dagen: Experimenteren met bananenbrood
Nog 83 dagen: Rustdag na een zware inspanning
Nog 84 dagen: Spannend weegmoment
Nog 85 dagen: Salades, salades, salades
Nog 86 dagen: Aan de kook
Nog 87 dagen: Officiële marathonschema is begonnen
Nog 88 dagen: Het weer gooit roet in het eten
Nog 89 dagen: Mijn schuldgevoel speelt op
Nog 90 dagen: Twee vliegen in een klap
Nog 91 dagen: Het resultaat na vier weken
Nog 92 dagen: Bijna vier weken onderweg
Nog 93 dagen: Lekker aan de kook
Nog 94 dagen: Neigen om te (vr)eten
Nog 95 dagen: Wat is echt belangrijk
Nog 96 dagen: Afzien (en genieten) in de brandende zon
Nog 97 dagen: Een ontspannen weekend
Nog 98 dagen: Een illusie armer
Nog 99 dagen: Mijn arme, arme benen
Nog 100 dagen: Bijna drie weken onderweg
Nog 101 dagen: Meer energie door goede voeding
Nog 102 dagen: Bikkelen door de regen
Nog 103 dagen: Tijd voor een lazy sunday
Nog 104 dagen: Let's get started
Nog 105 dagen: Vrijdag weegdag
Nog 106 dagen: De dag voor het tweede weegmoment
Nog 107 dagen: Geen bootcamp maar boostcamp
Nog 108 dagen: Lang leve de weekplanning
Nog 109 dagen: We gooien er een schepje bovenop
Nog 110 dagen: Hardlopen als een malle
Nog 111 dagen: De teugels een beetje laten vieren
Nog 112 dagen: Het eerste weegmoment
Nog 113 dagen: Laatste dag voor de eerste weging
Nog 114 dagen: Een frisse start van de dag
Nog 115 dagen: We pakken de draad weer op
Nog 116 dagen: Bijna helemaal de oude
Nog 117 dagen: Een dag met een vervelend staartje
Nog 118 dagen: Uitdagingen op de camping
Nog 119 dagen: Een goede start gemaakt
Hoe het allemaal begon: Aftrap: nog 120 dagen te gaan