Nog 73 dagen: de makkelijke kilo's

Nog 73 dagenDe dagen vliegen om! Het lijkt nog maar een paar weken geleden dat ik met mijn challenge ben begonnen om 15 kilogram af te vallen. Dit moet gebeuren voor zondag 29 november zodat ik dan zonder overbodige kilo's aan de marathon van San Sebastian kan beginnen. Even een samenvatting van de afgelopen weken: het gaat met ups en downs. De ene week val ik 1,4 kilogram af, de week erna kom ik 2 ons aan (was gelukkig eenmalig!). De laatste weging leverde een halve kilo minder gewicht op. Ik weeg nu 75 kilogram. De kilo's van 79,9 tot 70 kilogram noem ik de makkelijke kilo's. Die moet ik vrij makkelijk kunnen verliezen. Iets meer bewegen en niet snoepen moet genoeg zijn.

 

Genoeg energie voor het sporten

Alles beneden de 70 kilogram gaat steeds een beetje moeilijker worden en daarvoor zal ik meer moeten laten. Ik hoef dan nog steeds niet echt op een houtje te bijten, maar ik moet dan wel wat strikter zijn dan nu en minder smokkelen. Dus niet af en toe een broodje, wat friet of een pizza, maar echt consequent 'afzien'. Als ik die strategie nu ook al had gevolgd, dan zou ik wel sneller zijn afgevallen en wellicht was ik nu dan al meer richting de 70 kilogram geweest. Aan de andere kant wil ik het ook vol kunnen houden en moet het leven wel leuk blijven. Daarnaast moet ik ook genoeg energie hebben om te sporten en is het balanceren. Enerzijds afvallen, maar anderzijds ook genoeg voedzame stoffen binnenkrijgen om het hardlopen vol te houden.

 

Verleidingen niet kunnen weerstaan

De dag ben ik begonnen met het opeten van de laatste pannenkoeken. Ik vond de eerdere pannenkoeken wat droog en had er nu daarom wat honing opgedaan. Stukken beter! Verder dronk ik water en koffie. Als tussendoortje een handje noten en rozijnen. De lunch bestond uit kwark met banaan, walnoten, honing en kaneel. Het tussendoortje 's middags was het laatste stukje bananenbrood. Er stond deze dag ook weer een hardlooptraining op het programma. Voor het eten nog even tien keer 200 meter op topsnelheid. Het ging lekker. Met een tevreden gevoel kon ik aan het avondeten beginnen. Op het menu stamppot van zoete aardappel met spinazie, zongedroogde tomaat, walnoten en geitenkaas. Erg geslaagd! 's Avonds gezondigd en toastjes gegeten met kipkerrie en ei. En nog een klein handje chips. Ik merk dat verleidingen steeds moeilijker zijn te weerstaan. Daar moet ik toch eens goed bij stil gaan staan.

 

Tip van de dag: ontzeg jezelf niet alles

Voor het afvallen ontzeg ik mezelf niet alles. Ik eet misschien soms wel iets teveel, maar vindt het belangrijker om geen 'honger' te lijden. Dat wil ik jullie ook meegeven. Ga niet streng voor jezelf zijn, maar maak kleine aanpassingen. Zorg in de ochtend in ieder geval voor een stevig en vezelrijk ontbijt. Het snaaien is weliswaar even verleden tijd, maar je kunt best af en toe wat lekkers nemen. Neem dan wel in plaats van een halve zak chips een of twee handjes. Wat ook goed werkt is om na te denken wat je naar binnen stopt. Graai niet automatisch in de kast naar snoep, koek of chips, maar denk na of dit voor dat moment de meest verstandige keuze is.

 

Geen update missen? Like dan de pagina van Voedie op Facebook. Met naast aankondigingen van updates ook andere nieuwtjes op het gebied van food. 


Lees ook: 
Nog 74 dagen: Een rustig begin van de week
Nog 75 dagen: Zondag voor mij geen rustdag

Nog 76 dagen: Verleidingen buitenshuis weerstaan

Nog 77 dagen: Een dag met een zwart randje

Nog 78 dagen: Een dag in het teken van afscheid nemen

Nog 79 dagen: Waterbootcampseizoen begint weer

Nog 80 dagen: Het begint op te vallen dat ik afval

Nog 81 dagen: Even bijkomen na een weekend werken

Nog 82 dagen: Experimenteren met bananenbrood
Nog 83 dagen: Rustdag na een zware inspanning
Nog 84 dagen: Spannend weegmoment

Nog 85 dagen: Salades, salades, salades

Nog 86 dagen: Aan de kook

Nog 87 dagen: Officiële marathonschema is begonnen

Nog 88 dagen: Het weer gooit roet in het eten
Nog 89 dagen: Mijn schuldgevoel speelt op

Nog 90 dagen: Twee vliegen in een klap

Nog 91 dagen: Het resultaat na vier weken

Nog 92 dagen: Bijna vier weken onderweg

Nog 93 dagen: Lekker aan de kook

Nog 94 dagen: Neigen om te (vr)eten

Nog 95 dagen: Wat is echt belangrijk

Nog 96 dagen: Afzien (en genieten) in de brandende zon

Nog 97 dagen: Een ontspannen weekend

Nog 98 dagen: Een illusie armer
Nog 99 dagen: Mijn arme, arme benen

Nog 100 dagen: Bijna drie weken onderweg

Nog 101 dagen: Meer energie door goede voeding

Nog 102 dagen: Bikkelen door de regen

Nog 103 dagen: Tijd voor een lazy sunday

Nog 104 dagen: Let's get started

Nog 105 dagen: Vrijdag weegdag

Nog 106 dagen: De dag voor het tweede weegmoment

Nog 107 dagen: Geen bootcamp maar boostcamp

Nog 108 dagen: Lang leve de weekplanning

Nog 109 dagen: We gooien er een schepje bovenop
Nog 110 dagen: Hardlopen als een malle
Nog 111 dagen: De teugels een beetje laten vieren
Nog 112 dagen: Het eerste weegmoment
Nog 113 dagen: Laatste dag voor de eerste weging
Nog 114 dagen: Een frisse start van de dag
Nog 115 dagen: We pakken de draad weer op
Nog 116 dagen: Bijna helemaal de oude
Nog 117 dagen: Een dag met een vervelend staartje
Nog 118 dagen: Uitdagingen op de camping
Nog 119 dagen: Een goede start gemaakt
Hoe het allemaal begon: Aftrap: nog 120 dagen te gaan