Het moest anders dan anders dit jaar. Geen kant-en-klare verjaardagstaart uit de winkel, maar zelf bakken. En dan geen taarten met een lading suiker er in. Raw taarten zouden het gaan worden, maar wat voor soort?
Een oproepje via Facebook in de groep De Wow in Rauw leverde een groot aantal tips op. Ik noteerde ze allemaal, want de een zag er nog lekkerder uit dan de ander. Twee taarten sprongen er echt uit en die zou ik mijn gasten voor gaan zetten.



Recepten met familie, vrienden en kennissen uitwisselen via WhatsApp gebeurd in mijn omgeving steeds vaker. Even snel een foto van het recept en versturen maar. Nadeel van het op deze manier uitwisselen van recepten is dat je vervolgens in de keuken staat om het gerecht te maken en je continu met je vieze vingers aan je scherm zit om maar te kunnen lezen wat de volgende stap is. Zo vergaat het mij met het maken van de ontbijtmuffins uit het boek De snelle vegetariër van Jacinta Bokma. Inmiddels heb ik het recept zo vaak gemaakt dat ik het eigenlijk al uit mijn hoofd ken en is het een van mijn favoriete tussendoortjes geworden. In tegenstelling tot wat de naam zegt, eet ik ze dus niet als ontbijt.

Door de vele regen en de zon van de afgelopen weken groeit de paksoi in mijn vierkante meter moestuin als kool. Hoogste tijd voor de eerste oogst. In mijn kookboeken kon ik zo snel geen gerecht vinden met paksoi en dus ben ik verder gaan speuren op het internet, een inspiratiebron waar je zeker iets gaat vinden.
Ik kwam uiteindelijk uit op de website van Dutch Specials en liet me inspireren door hun van snackpaprika's gevuld met tonijn en paksoi. Een supermakkelijk recept voor een doordeweekse maaltijd. En ook niet geheel onbelangrijk: het was zo lekker! Dit ga ik absoluut vaker maken. De hoeveelheden in het recept moet ik nog wel wat aan gaan passen aangezien het niet helemaal genoeg was voor twee personen.

Ik ben een groot liefhebber van quinoa (uitspreken als kien-wah). Je kunt er oneindig mee varieren en het smaakt prima in zowel warme als koude gerechten. Ik ben het destijds gaan eten als vervanger van rijst. Het is niet alleen erg lekker, maar ook nog eens rijk aan eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als ijzer, koper en magnesium! Het leuke van het maken van een gerecht met quinoa is dat je het eigenlijk met alles kunt combineren en dat het een prima ingrediënt is om mee te experimenteren. Het kan eigenlijk niet mislukken. Heb je niet zoveel inspiratie, probeer dan onderstaand recept met pompoen eens!

Het wordt dit weekend lekker weer en een van de gerechten die ik dan graag maak is kruidige venkelzalm met gazpachosalade uit het boek Weber’s Barbecueën en grillen.
Je kunt 's morgens al rustig de eerste voorbereidingen doen voor de gazpachosalade die dan gedurende de dag lekker op smaak kan komen. Ergens halverwege de middag, als je even genoeg hebt van de zon, marineer je de zal alvast en als je wilt gaan eten is het eten in tien minuten klaar. Ideaal toch?

Jongens, jongens, wat heb ik vrijdag lekker gegeten bij De Nieuwe Winkel in Nijmegen. By far het beste en leukste restaurant waar ik ooit ben geweest.
Wat mij betreft verdienen ze een ster! Of nee, doe toch maar niet. Laat het nog maar even lekker zijn zoals het is en druk er maar geen stempel op. Nu is het (nog) lekker ongedwongen, zonder opsmuk en met tijd voor een praatje met de gasten.

Al struinend door Brussel en smachtend naar een lekkere kop koffie kwam ik vorige week donderdag bij EXKi op de Grasmarkt uit. Een groen uithangbord met een wortel en de woorden natural, fresh & ready deed me vermoeden dat dit, gezien mijn gezonde levensstijl, wel iets voor mij zou zijn.
EXKi is naar eigen zeggen een kwalitatief snelrestaurant. Je kunt hier inderdaad snel wat te eten halen, maar er is ook de mogelijkeheid om dit rustig op te eten in het restaurantgedeelte. Broodjes, salades in alle soorten en maten, soep, sapjes, gebakjes, warme gerechten; het kan niet op.